Medewerkers kunnen in vertrouwen hun verhaal doen zonder direct oordeel of actie. De melder blijft de regie houden over zijn melding. De vertrouwenspersoon neemt de melding nooit over.
De vertrouwenspersoon denkt mee over mogelijke vervolgstappen, informeert over rechten en plichten en begeleidt bij het eventueel indienen van een klacht.
Indien nodig verwijst de vertrouwenspersoon door naar gespecialiseerde hulp- of externe instanties.
De vertrouwenspersoon draagt bij aan bewustwording en preventie door het geven van voorlichting en advies aan het management en medewerkers.
Op anonieme basis houdt de vertrouwenspersoon bij hoeveel meldingen en van welke aard er zijn binnengekomen, zodat het management patronen kan herkennen en gericht beleid kan voeren. Dit wordt vastgelegd in een jaarverslag.
De Arbowet verplicht werkgevers om beleid te voeren ter voorkoming van psychosociale arbeidsbelasting (PSA). De aanwezigheid van een vertrouwenspersoon is op dit moment bij organisaties met 50 of meer medewerkers een verplicht onderdeel van de R I & E (Risico Inventarisatie & Evaluatie). Daarnaast schrijft de wet Bescherming Klokkenluiders voor dat organisaties met 50 of meer medewerkers een procedure voor het melden van misstanden moeten hebben.
Een vertrouwenspersoon kan deze meldingen begeleiden en medewerkers ondersteunen in het proces. Maar ook uit de behoefte van organisaties en medewerkers om een open en veilige cultuur te bevorderen binnen de organisatie klinkt de roep om een vertrouwenspersoon aan te stellen steeds luider.
© Elard Vertrouwenspersoon 2025 • Algemene voorwaarden • Privacyverklaring