Vertrouwenspersoon werkgever

Rol en taken vertrouwenspersoon

Ruimte voor een korte uitleg over dit onderwerp.

Waarom een vertrouwenspersoon

Ruimte voor een korte uitleg over dit onderwerp.

Voordelen voor de werkgever

Ruimte voor een korte uitleg over dit onderwerp.

Preventie en cultuurverandering

Ruimte voor een korte uitleg over dit onderwerp.

Aanstellen van een vertrouwenspersoon

Ruimte voor een korte uitleg over dit onderwerp.

Vrijblijvend contact opnemen

Ruimte voor een korte uitleg over dit onderwerp.

In de moderne werkomgeving is aandacht voor sociale veiligheid, welzijn en integriteit essentieel. Werkgevers dragen niet alleen zorg voor het realiseren van organisatiedoelen, maar hebben ook een wettelijke en morele verantwoordelijkheid om een veilige en respectvolle werkplek te creëren. Eén van de belangrijkste pijlers daarin is de aanstelling van een vertrouwenspersoon.

Wat doet een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon is een onafhankelijk en laagdrempelig aanspreekpunt binnen een organisatie waar medewerkers terechtkunnen met zorgen, vermoedens, klachten of ervaringen rondom ongewenste omgangsvormen zoals pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld. De vertrouwenspersoon luistert, ondersteunt, begeleidt en kan doorverwijzen, altijd met inachtneming van de vertrouwelijkheid en anonimiteit van de melder.

Je kunt iemand uit de eigen organisatie als vertrouwenspersoon aanwijzen, de zogenaamde interne vertrouwenspersoon. Ook kun je een externe vertrouwenspersoon contracteren. Dit zie je veelal bij kleinere organisaties waar het moeilijk is om de onafhankelijkheid te waarborgen. Grotere organisaties kiezen vaak voor beide opties. Een interne en externe vertrouwenspersoon die samenwerken.

"Ik bied u en uw medewerkers deskundige ondersteuning bij het creëren van een veilige en gezonde werkomgeving"
Volg mij op social media

© Elard Vertrouwenspersoon 2025 • Algemene voorwaardenPrivacyverklaring